smafolketshastsida

Alla inlägg under mars 2012

Av Sara - 22 mars 2012 17:19

Idag har vi haft en riktig häst dag i skansholm! Vi började med att tejpa balarna som kom igår de var fulla med hål så det var att ta fram stora silvertejpen och kladda på balarna lite här och var de blev riktigt fina!

Sedan plockade vi ut våra små lurviga hästar och pysslade med dom Pokkadis var full med spån överallt där det bara var möjligt badat i spån kanske? Àlfur han har kommit in i stora vår fällningen och tappar hår i mängder det bara rasar om honom kanskle borde stoppa en kudde med häst hår?

Planen var att vi skulle ut på skoterspåret idag igen men efter ca 1 meter insåg vi att det inte höll för oss idag så det blev ändrade planer.

Vi tog sikte på en skogsbilväg utanför byn så det blev ridning efter vägen en bra bit.

Bra trafikträning för trafiktrygga hästar men bilarna behöver träna på hur man beter sig när man möter häst!

Skogbilvägen var hal tyvärr så det var mest skrittarbete för bägge hästarna mycket lösgörande arbete bägge hästarna har lite trassel med högersida.

Pokkadis fick träna på att slappna av och skritta på lös tygel.

När vi kom hem så bytte vi hästar Ida hade kommit hem från skolan och fick följa med ut och rida Wojje och jag red Eldor och Sara fick motionera med egna ben och vara fotograf!

Vi for ut efter bya vägen och Ida skrittade mest och jag och Eldor for iväg först lite trav det fans ju så mycket som var läskigt överallt sen när vi vände hem blev det en galopp och det var en pigg glad häst som gjorde ett litet glädje språng.

Ida och wojje tränade på att stanna sitta ner i sadeln och att inte luta sig fram i avsaktningar. Hon tränade även på att göra snurr stopp dvs ta i en tygel så hästen snurrar runt till den stannar då får den eftergift.

Även Axel fick åka lite häst idag han fick äran att sitta på pokkadis eller Disa som han kallar henne från stallet till hagen.

En solig och blåsig dag med 10 graders värme.


Vacker bal eller hur?

  

Puss på dig Älskling!

  

På väg uppför skogsbilvägen.

  

Sara och Pokkadis.

  

Therese och Àlfur!

  

Tycker om dig kompis!

  

Therese Undervisar Ida!

  

"Sitt ner i sadeln!"

  

Eldor snyggingen!

  

Ida och Sagoprinsen!

  

       

Påväg hem!


Hade//Therese och Sara



Av Sara - 21 mars 2012 23:34

Jag och Sara tog en riktigt härlig ute tur! Vi for längs med skoterleden med våra islännigar ganska lång tur med det var så skönt så vi bara njöt! 

Jag och Àlfur jobbade lite med tölten går bättre och bättre! Sara och pokkadis körde på bakom oss och jobbade på allt möjligt skulle jag tro saknar ju ögon i nacken så exakt vad dom sysslar med får hon redogöra skälv!

Sissta biten var Àlfur riktigttrött i huvudet så han fick skritta på lång tygel.

Pokkadis däremot verkade ha mer eniergi kvar då hon fick ta täten på hemvägen och tittade på allt med väldigt pigg uppsyn! 

Blir nog en ute tur i morgon med då skoterspåren verkar hålla bra nu.


    

     Jag och Àlfur!

     

Sara och Pokkadis!   

   Pokkadis klev fel en vända så Sara hoppade av och när sara skulle ta bild av mig bestämde sig damen för att gå en bit bort och speja lite medans hon väntade på att vi skulle bli klar.       

 

Uppsitning igen.

 

Vi gör oss redo!  

     

Japp då var vi uppe då!                   

//Therese

Av Sara - 18 mars 2012 17:12

Tänk att det äntligen är påväg att bli vår!!

Har varit en toppen fin dag utan blåst.

Tog Pokkadis ut på vägen för lite träning, men ändrade mig rätt snabbt. Gick tillbaks hem och Prövade Therese's sadel igen, denna gång passade den bättre än förra gången då den mest "rullade", tro att gumman blivit lite mer rund å go.

Gick en bit efter vägen för att sen ta upp efter byavägen, som nästintill var fri från is.

Det gick super bra å dessutom var det såå kul, ser verkligen framemot att utvecklas tillsammans med denna pärla. Både skritta, trava, galopera och tölta :)

ÅÅÅ va jag längta tills vi kan börja va i skogen....

   


Over and Out / sara


Av Sara - 14 mars 2012 22:57

Träningen av Àlfur går frammåt underlaget är inte min bästa vänn just nu så vägen får agera ridbana i brist på annat!

Det retar nog en och annan bilist vi är ju och snurrar ute på vägen ganska mycket Sara håller sig ju fint i kanten medans jag vill jobba på volten...

Men jag har lika stor rätt att vara på vägen med så jag tycker det är kul att retas!


Jag jobbar mycket öppna för att få honom mjuk och smidig i sidorna och samlar ihop honom på liten volt och jobbar fram tölten. Har även försökt mig på sluta från marken med men den lyckas vi inte riktigt så bra med fårjobba mer på det! 

Annars går riktigt bra han svarar fint på tölten nu trots att han stått de senaste två veckorna pga underlaget.

Men han är ju ung så vilan ör honom bara gott! 

Men det är ju jag som har brottom allt ska byggas på en dag! Riktigt så funkar det ju inte i verkligeheten så jag får tygla mig och jobba i min häst takt då ger det bäst resultat. 

Idag fick han vila eftersom att två dagars träning visadesig vara nog han blev trötti huvudet men imorgon får vi se vad som hinns med vi ska ju ha kalas för mamma med imorgon!



 



Hade! //Therese och Àlfur     

Bloppis-annons
Av Sara - 14 mars 2012 22:56

Välvårdad svart islandshäst sadel Lettir från stall akur. 
Använd men i mycket gott skick!
Bomvidd: standard medium/wide ca 13. 5 cm
Anläggningsytan ca 52 cm
Årsmodell 04. 
Sits: 17, 5
Nypris:- 17600:-
mitt pris: 8000. -
Ring eller maila/ Therese

Jordgubbssmurfen@hotmail.com

Hästar & Ridsport, Säljes - Vilhelmina (Västerbottens län)
Pris:    8 000:-
Telefon:    0706842455
 
Bloppis-annons
Av Sara - 14 mars 2012 14:49

Griffin T4 Allround- Låg manke Strl  X-Vid. Sitter XXV koppjärn i sadeln.

Lätt att byta ut koppjärnen och dessa köper man hoss Hööks.

Sadeln är insköpt okt 09 och är väldigt sparsamt använd och i väldigt fint skick.

Medföljer stigläder och stigbyglar.

Kan skickas mot bussgods el DHL

Maila el ring / Sara

Saralin109@gmail.com

( sadeln finns att se på Hööks )

Hästar & Ridsport, Säljes - Vilhelmina (Västerbottens län)
Pris:    3 000:-
Telefon:    0702640106
 
Av Sara - 14 mars 2012 14:24

Vi har ju ett sånt fantsktiskt före på vägarna nu i vår,  "blå" is'n överallt förrutom på landsvägen.

Vägen har blivit vår nya "ridbana" för tillfället, säkert så retar vi en och annan förbi passerande bilist.

Men tycker ändå att det går framåt med ledarskap och markträning på min lilla donna.

Idag har vi tränat förflyttningar, rygga, öka & sänka farten mm. Har även varit på andra sidan byn på visit och kollat in systers och mammas ägor. Få se när nästa pass blir...

 


/Sara & Pokkadis

Av Sara - 10 mars 2012 13:43

  Nu är Wacker såld!!

Världens goaste häst, som jag kände ständigt dåligt samvete över eftersom jag inte orkade hålla igång honom som jag ville.

Han är så otroligt snäll, gör inte en fluga förnär.

En häst vi i familjen kommer att sakna!!

Han kommer att få det toppen hos dom nya ägarna och deras hästar

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Hej och välkommen till min
lilla hästsida här kommer
jag att berätta om alla mina
trevliga upptåg som jag,mina vänner och familj hittar
på.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Mars 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

våran gästbok

A'lfur & Pokkadis

Våra 2 Isländshästar


Ovido - Quiz & Flashcards