smafolketshastsida

Alla inlägg under februari 2013

Av Sara - 24 februari 2013 09:51

Gössekar se skönt de är nu när vårsolen börjar titta fram i byn. Igår va jag väldans huslig. Bakade äppelkaka å 2 rulltårtor vilka vart super goda!
Var ut å tränade min pålle m kapson för ställningen och Oj vad hon stegade på bra. Sen satt jag mig upp på henne å skrittade runt lite. Kände knappt av någon hälta. Kanske för att de blev sån belastning med mig på? För Nila(hunden) går de bra.. hon springer lös bandaget hela tiden så nu få hon gå utan. Har redan vuxit över en hinna över pulpan? Vet sa atr de kunde ta minst 1 till 2 veckor... bra läk kött:-)
Ida vill ut på skoter tur idag. Synd bara att de blåser men vad gör det.. är redan 2 pkus ute å klockan är inte ens 10. Jag vill ut å rida med kompisar.. jaa svårt val... man kan inte klona sig som sagt. Pöss

Av Sara - 20 februari 2013 11:39

Men denna gång är det hunden. Hade barnvakt åt henne i helgen då vi for till stan. Kännde på mig att nått hänt. Å min känsla verkade stämma. Hon hade fastnat m klon i deras järn trappa så klon gått halvt av. NILA ha inte haft ont förrän idag. Uch å fy va jag gruv mig för dessa räkninga. Fick veta att bara veterinär kostnaden skulle uppgå till ca 6 tusen. Tur jag ha hon försäkrad! Å nubli de en till räkning för hunden... jaanu skull man ha vare ekonomisk oberoende. .. Disa är iaf på bättrings vägen. Igår va vi på promenad efter byn å det uppskattades då hon skulle gå in efter varje infart:-) ida fick sitta på för att belasta lite. I uppförsbacken så halta hon mer då hon va tvungen att sträcka ut bakbenet. Då utan ryttare. Nää nya tag å poditivt tänkande så kom detta bli bra! Puss i solsketet bjuder även på en pose på mig

Av Sara - 14 februari 2013 18:11

Har vait å Googlat på broddskador på ben/has...  Disa är fortfarande halt och svullen. Tempen har legat -stabilt nu ett par dagar... Men söker man så finner man... var in och läste om Djävulsklo och vad den kan ge för hjälp. Beställde nu 500gr. Djävulsklo har jag varit i kontakt med förr då vi gav en äldre häst det med goda resultat. Så jag får hoppas på bra verkan och att inflammationen och infektionen ger sig då det är  anti-inflammatoriska och smärtstillande egenskaper i örten.

Annars -är väl allmäntillståndet bra, rastlös å uttråkad....

Idag så var lilla Lina i farten igen.. vände arslet mot disa å skulle till å kicka men då jäääävlar... hahaha... ropade högt som tusan så Lina hoppade till å sprang 2 steg fram... När Disa skulle komma så fick hon inte det... Lina vallade å vallade... innanslutet så började Lina spinga bakom så Disa va tvungen att gallopera ut i snön... suck... vill just nu bara att hon ska bli frisk å kunna börja arbeta igen... tränar i skritt och små korta promenader... men när jag gjort de så äre som att hon har överanstängtsig och hältan -visar sig tydligare... PUST... kanske måste om hon nu inte -bli bra snart åka i väg -med henne på ATG... får bara vänta å se... har än bara gått 2 veckor men ändå!!!!

få rida å träna lilla Lina ist....hahaha... söta rigel Lina.....


Av Sara - 2 februari 2013 19:41

Vaknade i morse och såg min lilla Disa stå vid balen men med ena benet i "vilande". Tänkte inte så mycket på det förrän en kvart senare då hon låg i snön. Det var då jag anade ugglor i mossen... Gick ut i hagen och det första jag möttes av var hästhår å blod... Skynda mig fram till Disa där hon låg. Såg då att det blödde från höger bakben! PANIK!! Sprang och hämtade grimman och fick dra upp henne. Hon stödde inte på benet över huvudtaget..
shit vem ska jag ringa?! Snacka om black out!! Ringde då min underbara vän Ronja som släppte allt på jobbet och sprang till vetrinären. Efter en stund kom ronja å vetrinären Becka.Vecka hade dom fått för sig att det var kolik så hon hade inga grejer för att hjälps henne. Hon åkte då ner på Vilhelmina igen och upp igen då även med den nya vetrinären Matilda. Rakade bort håret på benen och mötes då av ett rejält sår och stor svulst.
Efter en lång stund med mycket jobb att sätta bandage och spälka benet fick hon smärtstillande, stelkramps spruta och antibiotika. Temp hade hon, 38,1 ca kl 13. Vid 16 hade hon bara gått upp 0,1 grad... Har byggt en ny hage i hagen där hon står. Har kört in en Höbal åt Lina så dom få stå på var sitt ställe... Det som hänt är nog att dessa ston har bråkat å Lina sparkat Disa som fått in brådden i benen...
Nu vid 19 gick jag till henne. Hade druckit upp hela hinken vatten. Tog 3 små steg framåt vilket känns som tre steg i rätt riktning. Ska ta tempen i kväll bandagera andra bakbenet å göra en grundlig genomgång. Lär bli en Dryg natt då jag kommer att gå ut i hagen med jämna mellanrum och titta till henne....

Tack även till Emma, och våra underbara jobbar kompisar som fixadeat ronja inte behövde gå tillbaks!
Ni är underbara!!
Och till min underbara dotter Ida, pappa och mamma och min älskade sambo!!

Puss

Presentation


Hej och välkommen till min
lilla hästsida här kommer
jag att berätta om alla mina
trevliga upptåg som jag,mina vänner och familj hittar
på.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

våran gästbok

A'lfur & Pokkadis

Våra 2 Isländshästar


Ovido - Quiz & Flashcards