smafolketshastsida

Alla inlägg under augusti 2012

Av Sara - 23 augusti 2012 20:08

Skrev nyss att vi bytt blogplats vilket vi gjort men just nu så bli jag fullständigt galen på blogger. Allt jag skriver blir bara grekiska?

måste bara skriva om något jag läste på en sida på nätet idag.. Inlägget handlade om hovvård- verkning/skoning och var för mig väldigt gripande. På 16 veckor förändrades livet för en häst rejält. Det handlar om två stora tinker hästar som med jämna mellanrum skoddes om av en hovslagare. Under 4 omgångar hade denna hovslagare med sig en lärling som fick ta sig an den mindre tinkern medan hovslagaren tog den större. Lärlingen verkade å skodde utan några bekymmer tyckte hovslagaren. 2:a och 3:e gången verkade å skodde lärlingen hästen men hovslagaren såg inget konstigt... Efter 4:e skoningen så blev hästen plötsligt dålig och la sig ned i ridhuset och klev därifrån inte upp... En tjej i närheten som "bara" verkar hovar kom och kollade på hästen. Dom tog av skorna och såg då att lärlingen verkat aldeles för mycket och att det blödde ur hoven. Det fanns inte mycket att göra mer än kontakt med vetrinär. Hästen fick då avlivas... Vad som hände med hovslagaren och lärlingen stod det inget om.

Vi underhållsverkar våra hästar och anlitar vid jämna mellanrum våran hovslagare som kollar att allt ser bra ut.
Fötterna är bland det viktigaste vi har och detta gäller djur och vi människor.sånt får inte hända!

Djuren kan inte tala för sig och säga när något känns fel...

Annars ha det vare en bra dag, hektisk men helt ok. Har fått en del gjort både borta å hemma. Även nya idéer som snurrar i mitt huvud. Tack Marita för idag :-)

Lev å må

Av Sara - 23 augusti 2012 15:20

hej alla läsare:)

Vi har nu bytt bloggplats.. Ni hittar oss under  smafolketshastsida.blogger.com

Av Sara - 6 augusti 2012 15:24

Jag och syrran tog en härlig ridtur till kalvmärkning i Jilken i somras!
Vi hade tur med vädret lagom svalt så vi slapp insekter men ändå slapp vi frysa.
Det tråkiga var dock att wojje stärkte sig i boken så han blev halt där uppe på fjälls så hem fick han linka på utan ryttare.

Sara och Wojje!


Vackra fjäll!


Vi är på väg!  

Vist ser dom glada ut!   


Presentation


Hej och välkommen till min
lilla hästsida här kommer
jag att berätta om alla mina
trevliga upptåg som jag,mina vänner och familj hittar
på.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

våran gästbok

A'lfur & Pokkadis

Våra 2 Isländshästar


Ovido - Quiz & Flashcards