smafolketshastsida

Alla inlägg under januari 2013

Av Sara - 21 januari 2013 17:06

Tack för i helgen vädret.. Vi låg ju nästan på plus?! Men så länge varade det... Minus 25 är tydligen vad de ska ligga på...
Var ute tidigare å kollade vattnet som hade frusit rätt så bra? Vi har byggd en egen värme balja som fungerar super men då hade jordfels brytaren slagit ifrån så de va bara att he på den å gå in för inte är det varmt när de snå ute... Hästarna går de då absolut ingen nöd på Men vi människor då! Jag önskar mig nya varma skoterskor så jag slipp frys nu när jag snart fyller år :-P
Ut å fylla mer vatten i kväll å sparka ut lite skit ur vindskyddet.
Tro ändå att jag klä mig varmt för att sen busa lite med pållen.

Varma vinter kramar

Av Sara - 21 januari 2013 09:46

Glömde som att blogga om i helgen då vi fick besök på gården.

Emma och Elin kom och hälsade på och tur med vädret hade vi dock. Efter att det varit svin kallt i en vecka så lossna det -och blev "blia" var bara nån minusgrad ute. Eftersom jag -varit tokförkyld med feber och allt som hör till så har jag inte gjort många knop när det har med hästarna att göra.

Elin tog sig an min fina islänning Pokkadis och red run henne på banan. Emma testade Lina ( ronjas häst)

Det var en rolig dag med mycket surr å skratt!!! 


Det är så roligt att man har så mjuka och fina hästar både kroppsligt och i munnen...

Emma brukar komma upp och ge lite tips o Råd vid ridning och markarbete när vi känner oss  i behov... annars så brukar vi förstås träffas ändå. Så att elin kom med var ju jätte kul, å Duktig ä hon å!!!

Tyckte vi hade FIINA hästar!!!!


Elin & Pokkadis    Ronja Lina och Emma

 

  Elin på "Disa" 

 

  Halva Emma på Lina

 

  Jag på Lina

 

   Ronja på Disa....'


 Jaa och hur sjuk man än känner sig så måste jag ändå kravla mig -upp på hästryggen bara för att de ä så himla mysigt!!! 

Vi har ju försökt få till en date hos Elin där vi ska ut å rida med våra pållar men det verkar nästan dödsdömt att hitta en helg som passar alla.... jobbar inte jag så jobbar väl emma el ronja.... jaa så ä det men nån gång!!


Nu sitter jag och väntar på telefonen som ska ringa... ska försöka få nån hostmedicin utskrivet åt kidzen och mig så vi kan bli friska nån gång!!!


Håller även Tummarna för Ronja som Skriver upp för körkortet nu.... Klart det gå bra!!!!!


pöss    

Av Sara - 20 januari 2013 21:47

Ok, nu ska jag göra ett tappert försök att skriva lite om grenar å annat....

Jag kommer säkert att komma in på MÅNGA sidospår och tappa tråden typ hela tiden...


Mycket fokus på just ridsporten och vad det är... Går man in och läser på olika sidor så är begreppet väldigt brett... Ridsportsförbundet har 9 grenar, allt från Dressyr till Gymkhana.  jag tror jag raddar upp dom nedan så man får en bättre överblick utan inbördes ordning...


* Dressyr -

* Hoppning-

* Funktionsnedsättning-

* Fälttävlan-

* Voltige-

* Distansritt-

* Working Eqitation

* Körning-

* Gymkhana-


Och vad vill jag säga med dessa då?

Nja inte så mycket utan jag vill bara påvisa att det finns så många andra grenar som tyvär inte är nämnda  på ridsportsförbundets hemsida?


Är inte ridsporten bredare än såhär??


Vars finns tex

* NH

*frihetsdressyr

*trick training

*islandshästen

* AR

jaa you name it....


Jag skulle vilja se mer samarbete mellan alla grenar... Jag vet att vissa ridskolor börjar öppna sig mer för detta vilket är fantastiskt. men för vissa ridskolor får man bara inte hålla på med tex "NH" ??

Varför är inte Naturlig hästhållning ett bra ord i ridsporten? och vad menas med Naturlig?

Skall man inte låta djuren vara just djur? eller är det meningen att vi människor ska förmänskliga dom?


Tänk er en Ridskola som tillät detta, som tyckte att även dessa grenar är varmt välkommna.

Hur nyttigt är det inte för elever, barn som vuxna att lära sig hantera en häst innan man sitter upp?

på hemsidan till ridsportsförbundet står detta http://www3.ridsport.se/Hastkunskap.

För mig är det en självklarhet att hantera häst och att hästen skall respektera oss människor.

Men vet att i ett stall får man till svar att " våra hästar är redan hanterade".... Ok men då till problemet, varför gör hästen ditt el datt? VAD ÄR PROBLEMET?? är hästen bara ouppfostrad el har hästen ont eller.... Jaa jag kan rabbla upp sak efter sak... men nu till tråden som jag -tydligen tappade   



Jag vill gärna veta vad ridsport, hästhantering är för dig?

Tänk om rideleverna hade något att välja på, att få pröva lite av varje och sen bestämma vad denna vill hålla på med. Det är inte billigt att rida på ridskola, därför är kvalite viktigt... Har pratat med många ungdomar och vuxna. Alla är inte intresserad av att just hoppa eller rida dressyr.

Tänk vad många som kanske hade börjat rida för fösta gången eller igen för den delen om man hade mer att välja på? Tänk vad friska hästar vi skulle ha i våra stall om hästarna ocskå fick varierad träning...


Tycker att det finns så mycket intressant läsning -om hästar vissa bättre å vissa sämre... så här tänker jag länka några av dessa...

*http://www.friatyglar.se/hastar-och-ledarskap

*http://www.naturlighast.se/

*http://www.horse-vision.se/se/frihetsdressyr-4425885


Som ni kanske förstår så är jag mer för den naturliga delen... då jag tyckert att det är en viktig del i hästens liv eller har jag -fel? Jag ser tyvär ingen fördel att släppa ut hästarna kl 7 på morgonen för att sedan gå in kl 14 och sendan stå inne till 7 dagen efter... Joo det -existerar tyvär.... Nu har jag då min häst på lösdrift och -fri tillgång på grovfoder dygnet runt... Vissa gillar inte det, och vissa gör... så är det ju!!

Men GUD så kul det hade varit om ridskolan i min närhet kunde "öppna" sig mer och förstå vad folk efterfrågar!!!

I oktober åkte jag och ett gäng tjejer till Dorotea ridklubb med våra hästar där dom fixat en helgskurs för marie från Tannegård * http://tanne.blogg.se/category/arrangemang-och-kurser.html där var det en blandad kompott med allt från ridskolehästar till skogsmullar... tänk va underbart!!!

Bjuder på bilder av en mycket klok och snäll häst som följer min då 3 åriga son i hagen

     


Svara gärna vad ni gör och vad ni vill ska ingå i detta vida begrepp... Vad gör vi för nått???

/sara


Av Sara - 10 januari 2013 20:50

Nu i kväll så tömkörde jag Disa. Gick inte lika bra som förra men hon fick då jobba på lite övergångar i trav-tölt samt galopp på volt... Jag fibbla lite med tömmarna i början men sen gick det genast mycket bättre. Övade lite på slutna och att backa rakt bakåt. I slutet av passet så blev det att jobba i djup snön vilket var en bra å jobbig övning:-) men jag förstår ff inte hur du, Therese gör när du he i hop tömmarna i gjorden innan man hänger tillbaka den i skåpet? Du jett vis mig igen ;-)
I kväll ha D skruvat i traktorn i hopp om att fixa ett problem med lastarn men gick inte riktigt som han ville...han startade traktorn ändå och efter många om å men fick vi tillslut ut balen i hagen. En jobbar kompis till mig frågade mig vad jag skull göra när jag kom hem från jobbet å jag fick inte säga HÖ! Söta marina :-)
Nää nu lägga sonen... Som tror att vi ska smaska å ha fredags mys...
Natt i natt

Av Sara - 6 januari 2013 20:53

Tänk att jag äntligen fick tummen ur å börja träna. Jag och min fina vän Åsa berstämde oss för att lösa träningskort på Body Center i Vilhelmina å rackarns så roligt å härligt det är!!

Anna min Anna bestämde sig också för att börja träna så nu är vi 3 som kan peppa varrandra.

Vi löste kortet i tisdags och började träna direkt.  Testade "orbi Tracken" som säkert är väldans effektiv, för mig däremot blev skadan i foten påmind, då det började värka i den. Men som tur är finns det så mycket annat.

jag har idag kört mitt 3:e pass och tycker att Roddmaskinen, spring bandet, och dom olika "stationerna med styrketräning. Värst är just nu Magträningsmojängen den som är SKIIT jobbig... klara bara 5 kg... men innan slutet ska jag rackarn klara 15 :)

Har träningsvärk i magen nanting så nog ta det allt att träna... My new me- my new life... ett piggare å friskare JAG!!


I helgen var vi egentligen lediga tillsammans men efter att vi -varit på middag hos en vän ringde telefonen 20:30 på fredag kväll från jobbet... Det var sjukdommar och inge vikarier... var inte alls sugen på att jobba men... klart man ställer upp för varrandra å dessutom får jag Kval- dubbel lön å det -känns ju inte helt fel!!!


Nää nu ska jag ta å lägga mitt lilla Troll som nu sitter och spelar på min mobil så gonatt med er!!


lev -å må :)

Av Sara - 3 januari 2013 18:56

Inför detta år har jag bestämt att jag ska få ett BRA år! Jag ska och måste börja må bättre...
Jag har min underbara familj som jag älskar över allt annat. Jag vill då att mina barn ska ha en glad-positiv mamma som iaf kommer att ha lite mer tålamod när jag är hemkommen från jobbet... Jag tänker bli piggare å försöka ut med pållen mycket oftare på olika aktiviteter och träning.
Ska se till att gå i mig mycket positiv energi och undvika det dåliga... Japp de låt lätt som en plätt va? Ha ha ha
Men vet ni va... Nu jäklar har jag börjat å de ä så in i hel... Skönt... å bara med denna inställning så tro jag att de kom att gå vägen... Jag ska vinna! Heja heja:-)
Åsa- vi klara första dagen!

Sitter i soffan å axel sparkar mig i ryggen å tyck jag ä skiit tråkig...

In med de positiva och ut med skiten /Sara


Presentation


Hej och välkommen till min
lilla hästsida här kommer
jag att berätta om alla mina
trevliga upptåg som jag,mina vänner och familj hittar
på.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

våran gästbok

A'lfur & Pokkadis

Våra 2 Isländshästar


Ovido - Quiz & Flashcards